Arkisto


Tarinoita Tekijöistä: Lasinpuhaltaja Antti ja muotoilija Emmi

Antti Torstensson ja Emmi Santa ovat nuori lasinpuhaltajapariskunta. Heidän yhteinen yritys BLOUN valmistaa käsinpuhallettuja valaisimia Kiikoisissa. Miltä näyttää lasinpuhalluksen tulevaisuus vuonna 2016?

POD-pöytävalaisin
POD-pöytävalaisin

Miten nykyinen paja eli Kiikoisten lasihytti sai alkunsa?

E:    Lasihytti tehtiin työtilaksi Antin isän yritykselle eli Lasistudio Jan Torstenssonille. Nykyään se toimii myös yhteisen yrityksemme Blounin kotina. Varsinainen lasinpuhallus täällä tapahtuu vanhan tankkauskatoksen alla ja sisätilat on muokattu vanhan bensiksen myymälästä.

A:    Avajaisia juhlittiin kesällä 2009, samaan aikaan Emmi tuli työharjoitteluun ja jäi sille tielleen :)

 

Onko lasi kallista? Kuinka paljon sitä pystyy kierrättämään pajan sisällä?

A:    Raaka-aineena lasi ei maksa kuin ehkä kolme euroa kilolta rahteineen. Lasista tulee kallista vasta kun sen sulattaa, koska uuni pitää lasin jatkuvasti 1300-asteisena.

E:    Antin äiti Tuulikki jalostaa koruja ja muita pientuotteita lamppujen hävikistä – lasin hyvä puoli on että sen voi aina sulattaa uudestaan.

Lasilaaduissa sekä väreissä on paljon eroja, ja vasta testaamalla selviää mikä lasilaatu ja väri sopivat yhteen. Periaatteessa se on tarkkaa tiedettä mutta käytännössä tähän sisältyy paljon hiljaista tietoa minkä oppii vain sulattamalla ja puhaltamalla erilaista lasia. Prosessiin kuuluu että hukkaa syntyy kun aletaan kokeilemaan jotain uutta.

A:    Lasi on arvaamaton materiaali ja ongelmien löytäminen prosessista voi joskus olla todella haastavaa.

Lasihelmikurssilla syntyneitä otuksia. Blounin lasihytissä järjestetään erilaisia lasityökursseja viikonloppuisin
Lasihelmikurssilla syntyneitä otuksia. Lasihytissä järjestetään erilaisia lasityökursseja viikonloppuisin

 

Lempituotteesi puhaltaa ja miksi?

A:    Mä oon alkanut tykkäämään Nest-lampun puhaltamisesta. Se oli aluksi niin vaikea saada toimimaan, mutta nyt kun se jo useimmiten onnistuu niin siitä saa isot kiksit.

E:    Lempilamppu tehdä on POD koska siinä on koko ajan tekemistä.

E:    Lähtökohtaisesti lasinpuhallus on aina tiimityötä, vähintään kaksi ihmistä tekee samaa esinettä mutta vain eri työvaihetta.

Emmi tarkastelee jäähtynyttä POD-kupua valoa vasten
Emmi tarkastelee jäähtynyttä POD-kupua valoa vasten

 

HIK-juomalasit taisivat olla Lasistudion ensimmäinen hittituote?

E:    Antin vanhemmat Janne ja Tuulikki ostivat ennen lasihytin rakentamista vanhan navetan ja mökin ja alkoivat puhaltamaan siellä lasia. Yhtenä iltana naapurin isäntä tuli navetalle mukanaan kassillinen tyhjiä pulloja ja kysyi voisiko pulloja käyttää materiaalina.

Jannen vastaus oli kieltävä koska lasipulloa ei voi sulattaa massaksi ja jalostaa. Sitten se kassi jäi lojumaan lattialle ja yksi päivä Janne alkoi kuitenkin huvikseen testaamaan mitä pulloista voisi tehdä.

A:    Alkuun yritettiin muokata kokonaisesta pullosta juomalasia. Nykyään pullosta vedetään kaula poikki ja jatketaan siitä muokkaamista. Kuten oluetkin, myös HIK-lasit myydään kartonkisissa monipakkauksissa.

Tarinan mukaan ensimmäistä HIK-lasia tehdessä vuonna 2004 Jannella oli hikka, ja siitä jäi nimi juomalasille.

HIK-juomalaseja
HIK-juomalaseja
HIK-juomalaseja
HIK-juomalaseja

 

Oliko valaisinten elektroniikkapuoli teille ennalta tuttua vai pitikö kaikki opetella alusta alkaen?

E:    Antti oli rakentanut lasiuunin ennen kuin Bloun syntyi, joten sähköhommat olivat hieman tulleet tutuksi jo etukäteen. Sähköistys on vaatinut silti paljon paneutumista ja standardien opiskelua.

A:    Paljon on mahdollisuuksia selvittämättä kokonaan, esim. led-valoihin emme ole ehtineet vielä paneutua ollenkaan.

Valmis NEST-valaisin. Kuva: Bloun
Valmis NEST-valaisin. Kuva: Bloun

 

Onko lasinpuhallus auringonlaskun ala? Tarvitaanko sitä teollisuudessa edelleen?

A:    Ei sitä suoraan sanottuna tarvita, poikkeuksena on laboratoriolasi jota puhalletaan käsin. Taidelasi on sitten asia erikseen. Auringonlasku on mennyt jo, teollinen puoli on jo hävinnyt ja puhutaan studiolasista.

1960-luvulla Jenkeissä syntyi studiolasiliike. Silloin suunnittelijat alkoivat itse tekemään piensarjoja ja taidetta, kun aiemmin puhaltajat olivat isoilla tehtailla töissä.

E:    Jos energianhinta kasvaa tolkuttomasti niin se vaikeuttaa kyllä paljon tekemistä, koska lasihytit vaativat aina paljon sähköenergiaa.

 

Naimisissa lasiuunin kanssa?

E:    Juu, Antti vähän joutuu olemaan. Nykyään kamera nettiyhteydellä kuvaa 24/7 uunin lämpömittaria joka on ollut iso muutos entiseen, uunin voinnin voi tsekata mistä vaan eikä tarvitse käydä paikanpäällä. Uuni on itse rakennettu Pelle Peloton tyyliin, ja se vaatii jatkuvaa huoltoa.

A:    Kaupallisissakin lasiuuneissa on paljon ongelmia. Jos uuni täytyy sammuttaa niin ottaa kuukauden ennen kuin uuni on taas valmis käyttöön, sen takia sen huolto on niin tärkeää. Kaksi viikkoa kuluu lämmön hitaaseen alasajoon ja sama ylöspäin. Jos uunin katosta tippuu mutteri upokkaaseen, niin se on sitten kuukauden tauko puhaltamiseen.

Lasihytin sydän eli uuni, sisällä 1300 astetta
Lasihytin sydän eli uuni, sisällä 1300 astetta

 

 Mitä suunnitelmia teillä on 2 vuodelle?

E:    Uusi valaisinmalli nyt ensimmäisenä joka on ollut protovaiheessa hetken ja alkaa näyttää hyvältä. Saada toiminta rullaamaan ja vakiinnutettua tunnettuus sisustussuunnittelijoiden keskuudessa ja tietenkin asiakkaiden parissa.

Tämä syksy on ollut mukavan vilkasta aikaa. Lisää tapahtumia ja pääsee tapaamaan ihmisiä, on mukava kun tuotteita aletaan jo tuntea ja kuulee että niistä on ollut iloa asiakkaiden elämään. Halu puhaltaa lasia ajaa meitä eteenpäin koska se on yksinkertaisesti aivan mahtavaa puuhaa. Meitä motivoi myös puhaltaa jotain aidosti järkevää ja hyödyllistä, pelkkä taidelasin puhaltaminen ei oikein tuo leipää pöytään.

A:    Kauniille valaisimille on markkinoita, ja voidaan nyt jo todeta että on järkevää tehdä valaisimia myös käsityönä niin kuin me teemme. Paljon on tietysti vielä tehtävää mutta koemme että ollaan ihan oikealla tiellä.

Antti muovaa kuumaa massaa
Antti muovaa kuumaa massaa

Mitenkä markkinointi, tuotteen pieni fyysinen koko taitaa auttaa esille saamisessa?

E:    Valaisimista on paljon erikoisnumeroita, ”Syksyn uutuusvalaisimet” on esimerkiksi juttu joka toistuu pienillä variaatoilla vuosittain jossain lehdessä. Uusia malleja pitää senkin vuoksi tehdä vuosittain jotta pysyy pinnalla kokoajan. Ja lamppujen helposta postitettavuudesta on todella hyötyä kun tuotteita kysytään vaikkapa kuvauslainaan blogeihin ja sisustuslehtiin.

Toistaiseksi on valikoima pidetty vähäisenä jotta tekeminen kehittyy ja homma näpeissä. Asiakas osallistuu aina lampun suunnitteluun niin se luo vaihtelua rutiineihin. On haluttu osallistuttaa asiakas suunnitteluun ja madaltaa tiettyä ”designin” käsitettä maanläheisempään suuntaan.

Valaisimissa on sellainen piirre, että keväällä ja kesällä niitä ei Suomessa kukaan kaipaa kun aurinko tarjoaa kaiken valon. Syksyllä ja talvella sitten kysyntää on tavallaan kokoajan.

Suurin osa työkoneista on omavalmisteita ja tehty johonkin tiettyyn työvaiheseen
Suurin osa työkoneista on omavalmisteita ja tehty johonkin tiettyyn työvaiheseen

 

Minkälainen tuntuma myynnistä (itse vs. jälleenmyyjät) on jäänyt nyt vuoden ajalta?

E:    Meillä on molemmilla omat jälleenmyyjäkontaktit joihin ollaan kokoajan yhteydessä. Kysellään minkälaista palautetta on tullut ja haistellaan mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi. Prosessia ja tuotteita on kehitetty ihan suoraan palautteen pohjalta.

Oman verkkokaupan kautta myynti on luonnollisesti paras rahallisesti, tunnettuuden tekeminen taas on helpointa jälleenmyyjien kautta. Jatkossa keskitymme enemmän sisustussuunnittelijoihin ja omaan verkkokauppaan.

A:    Se pitää tekijät virkeänä kun asiakas haluaa vaikka hiekkapuhalletun lampun. Sitten me päästään porukalla pohtimaan miten sellainen tehdään.

Vanha upokas jonka sisällä uunissa kuuma lasimassa on
Vanha upokas jonka sisällä uunissa kuuma lasimassa on

 

Nest-lamppu on hyvin monipuolinen – oliko siitä alun perin tarkoitus tehdä vain kattolamppu?

E:    NEST oli Antin innovaatio, lähtökohta oli tehdä pöytään ja kattoon sopiva valaisin. Isojen reikien teko lasipalloon oli haastava prosessi suunnitella sellaiseksi että pallo ei halkea. Ei pysty edes laskemaan montako kappaletta hajosi ennen kuin oikea menetelmä löytyi.. sata on varmasti lähellä totuutta.

Väripalettia
Väripalettia

 

Minkälainen on teidän työviikko?

A:    Myyntiä ja markkinointia on oikeastaan vähän joka päivä. Sitten jos on tapahtuma tulossa, niin sitä edeltävä aika intensiivisempää tuotteiden parissa työskentelyä. Valaisimia teemme normaalisti ehkä 2-3 päivänä viikossa.

E:    Nyt Antti on tehnyt joka päivä käsinpuhallettuja lasisia joulupalloja Tampereen joulutorille myyntiin. Viime vuoden joulutori meni vielä opiskellessa – joulupallojen suosio löi meidät aivan ällikällä! Puhalsimme illat lisää palloja ja ne vietiin heti käsistä seuraavana päivänä. Nyt olemme valmistautuneet aivan eri tasolla ja on kiva lähteä taas myymään ihmisten pariin

Anttihan on myös päävastuussa Lasistudion valmistamien pullojen kuumamuotoilusta sekä jonkin verran lasikurssien kouluttajana.

A:    Puolet ajasta menee puhalluksen parissa ja toinen puolet sitten yrityksen juokseviin asioihin. Emmillä käytännössä puhalluksen tukitoimintoihin, sekä henkilökohtaiseen myyntityöhön.

E:    Joulun alla on paljon tapahtumia ja erilaisia toreja missä olemme mukana. Helposti lomillakin saattaa vähän käydä puuhastelemassa, mutta viime Joulutorin jälkeen vaan lojuttiin onnistuneen kuukauden rypistyksen jälkeen.

A:    Lasinpuhallus livenä on loistava juttu torilla ja se koukuttaa ihmiset katsomaan pitkäksikin aikaa katsomaan. Livenä näkeminen tuo sen jotenkin ymmärrettävämmäksi ihmisille mitä me tehdään, joka osaltaan nostaa arvostusta käsityöhön.

E:    Tosin Antti saa puhaltamisen näyttämään helpommalta kuin mitä se oikeasti on :)

 

Tampereen Joulutori 3-22.12.2016 Keskustorilla.

Antti ja Emmi koko tapahtuman ajan tavattavissa omalta myyntipisteeltään. Tarjolla kauniita käsinpuhallettuja joulupalloja sekä BLOUN:in valaisimia.