Arkisto

Tiedote: Nukkuville muuttaa Padasjoelle

Muuton aika. Kuva: Jaakko Romu

Tampereella viimeiset kolme vuotta toiminut, vuonna 2011 perustettu Nukkuville siirtää verstaansa Padasjoelle Päijät-Hämeeseen. Uusi osoite on voimassa välittömästi, muuttokuormaa tehdään tällä viikolla ja koneet ovat kytkettynä taas huhtikuun puolivälissä valmiina töihin.

Niin hyvä paikka asua kuin Tampere onkin, on puualan yritykselle Lahden seutu omaa luokkaansa. Puuseppien kaupungin läheisyydessä toimiminen on monella tavalla kätevää, kun pääsee henkilökohtaisesti vierailemaan useammin tavarantoimittajien kanssa. Puhumattakaan Lahden muotoilutapahtumista ja alueen lukuisista erikoistuneista alihankintayrityksistä.

Muutan verstaan entisen Aarnon Puun tiloihin, jotka tulivat Puulon Oy:n haltuun syksyllä 2016 yrityskaupan myötä. Soittelimme tuolloin Puulonin toimitusjohtajan Olli Hietajärven kanssa kuulumisia ja kävi ilmi että heillä on mahdollisesti jäämässä vähän ylimääräistä verstastilaa kunhan koneet saadaan uudeelleenjärjesteltyä yrityskaupan jäljiltä. Olin etsinyt puolisen vuotta sivusilmällä uutta työyhteisöä joka tukisi omaa tavoitetta siirtyä enemmän tekijästä suunnittelupuolelle, ja tiesin että Puulonilla on koossa sellainen porukka johon haluan tutustua paremmin.

Puulonin nuoret yrittäjät. Vasemmalla myyjä Tomas Nordström, tuotantopäällikkö Jaakko Järvi keskellä sekä toimitusjohtaja Olli Hietajärvi. Vuonna 2016 omistajiksi tulivat vielä muotoilija Risto Luoma sekä Markku Pelkonen.
Puulonin nuoret yrittäjät. Vasemmalla myyjä Tomas Nordström, tuotantopäällikkö (myös hallitseva puusepäntaidon Euroopan mestari Jaakko Järvi keskellä sekä toimitusjohtaja Olli Hietajärvi oikealla. Vuonna 2016 omistajiksi tulivat vielä muotoilija Risto Luoma sekä Markku Pelkonen. Kuva: Pasi Rahikainen

Kävin paikan päällä katsomassa tilat ja totesimme yhdessä että tässä olisi todellinen win-win tilanne jos muuttaisin toiminnan heidän tiloihin. Puulonilla haaveena ollut showroom saisi myös tulta alleen. Yksi ehdottomista vaatimuksistani oli että uusissa tiloissa täytyy olla tilaa rakentaa kunnollinen showroom sängyille ja samaan yhteyteen myymälä futonpatjoille. Yhdessä Puulonin laajan tuoterepertuaarin kanssa pystymme nyt tarjoamaan todella mielenkiintoisen kattauksen huonekaluja showroomiin, heillä on mallistossa mm. useampi ruokailupöytäryhmä, kaappisänkyjä, sohvapöytiä sekä tuoleja. Kun tähän vielä yhdistää täysimittaisen valikoiman futonpatjoja sekä showroomin yhteydessä sijaitsevan verstastilan, on paikanpäällä varmasti koettavaa niin että kannattaa tulla pidemmänkin matkan päästä vierailulle. Showroomin tarkemmat aukioloajat ja rakennusajankohta tarkentuu keväällä 2017 kunhan muutto on ensin saatu maaliin.

Puulonin 1960-sarjan ruokailuryhmä

Puulonilla on käytännössä kaikki koneet mitä puusepänteollisuudessa voi tarvita sekä todella kokeneet työntekijät niitä käyttämässä. Suunnitelmissa on pikkuhiljaa siirtää tuotantovastuuta etenkin sängyissä käytettävien puuaihioiden osalta Puulonille. Käytännössä kaikki uudet mallit mitä on suunnitteilla ovat sellaisia joiden tekemisen voin ulkoistaa ja niiden valmistus tapahtuu piensarjoissa. Sänkyjen mittatilausmallisto joka on tähän mennessä ollut 100% liiketoimintaani säilyy ennallaan eikä siihen kajota sen kummemmin, muutoksena vain että ostamalla valmista aihiota vapautan aikaani asiakkaiden palveluun sekä tuotekehitykseen.

Padasjoen sijainti oli suoraan sanottuna aluksi no-no, mutta tarkemmin asiaa tutkittuani se alkoi näyttää suorastaan valoisalta. Suurehko osa asiakkaistani on pk-seudulla ja sinne matka säilyy samana kuin Tampereeltakin, autolla n. kaksi tuntia suuntaansa. Isoista kaupungeista Lahti sekä Jyväskylä tulevat nyt merkittävästi lähemmäs. Tampereelle on 100 kilometriä nyt verstaalta matkaa, mutta koska ykköskotini säilyy siellä niin kuljetukset sinne hoituvat entiseen malliin. Verstaalla on erittäin helppo sijainti, sillä se sijaitsee vain 30m vanhasta nelostiestä, joka kulkee Lahdesta Jyväskylään. Sängyt kuljetetaan edelleen lähtökohtaisesti Nukkuvillen toimesta suoraan asiakkaalle maksua vastaan ja kootaan perillä.

Markkinointipuolella tein muuton yhteydessä sellaisen tempun että Facebook ja Instagram jäivät pois. Voit seurata jatkossa kuulumisia uutiskirjeen muodossa (tilaa uutiskirje tästä) sekä Nukkuvillen Youtube-kanavalla. Pidän itse hitaasta journalismista – ajatuksella otetuista kuvista hyvää pohdintaa sisältävän tekstin välissä. Uskon että se on myös paras tapa yritykseni markkinointiin. Tällä tavalla ohjaan myös itseäni käyttämään aikani enemmän tekstien tekemiseen ja hyvän unen opiskeluun ja sen tiedon jakamiseen. Hektiseksi “snäppäilyksi” muuttunut some-maailma oli omiaan heikentämään keskittymistä olennaiseen.

Uusi osoite 2.4.2017 alkaen, kahvia poikkeaville :)

Nukkuville, Likoniementie 5, 17500 Padasjoki

Tuukka Virkkilä – makuuhuoneen ammattilainen